8 najlepszych wskazówek dotyczących fotografii górskiej

Fotografowanie w górach może przynieść nieoczekiwane wyzwania, które być może możesz wziąć pod uwagę. Może to być cokolwiek, od zapomnienia o spakowaniu dodatkowej kanapki z serem do zapomnienia o analizie pozycji słońca. Poniżej znajduje się lista moich ośmiu najlepszych wskazówek dotyczących udanego wypadu fotograficznego w piękne góry.

Zdjęcie: Pontus Stigberg

Pontus Stigberg jest profesjonalnym fotografem przyrody i portretowym pochodzącym ze Szwecji, ale obecnie mieszkającym wśród fiordów w Norwegii.

W wieku 18 lat postanowił podążać za swoimi marzeniami jako profesjonalny fotograf przyrody i filmowiec kupił dom w Åndalsnes na zachodnim wybrzeżu Norwegii. Mając wszędzie pionowe ściany górskie i magiczne fiordy, wiedział, że wylądował w raju dla fotografów, gdzie teraz żyje swoim marzeniem. Poprzez swoje zdjęcia i przygody stara się opowiadać znaczące historie i pokazywać unikalne perspektywy.

To, co zaczęło się jako pasja, z biegiem lat stało się zawodem zmieniającym życie. Zaczął robić zdjęcia starym aparatem dziadka, gdy miał 14 lat i nabrał obsesji na punkcie fotografii. Od tego czasu zrobił ponad milion zdjęć.

W tym artykule Pontus dzieli się swoimi 8 najlepszymi wskazówkami, jak odnieść sukces w fotografii górskiej.

 

1. Wybierz ogniskową, która oddaje sprawiedliwość górom

Który obiektyw wkładasz do torby jako pierwszy, gdy wybierasz się w góry? 16-35? Proszę o ponowną ocenę. Najważniejszym obiektywem jest twój normalny zoom. Standardowy 24-70 mm dla pełnej klatki lub podobny dla APS-C i MFT jest zazwyczaj najmądrzejszym wyborem.

Niezwykle częstym błędem podczas fotografowania w górach jest próba uchwycenia jak największej ilości imponującego krajobrazu w każdym ujęciu. Następnie, gdy usiądziesz, aby edytować wycieczkę zastanawiasz się, dlaczego wszystkie góry wyglądają tak płasko i są małe. Powodem jest właśnie ogniskowa. Dłuższa ogniskowa = większe góry. Fotografując w okolicach 35-50 mm, góry zostaną bardziej skompresowane i staną się potężniejsze.

My ludzie, postrzegamy świat w podobny sposób jak obiektyw 35-50 mm. Na tej podstawie możemy sądzić, że wszystko poniżej tych ogniskowych będzie bardziej płaskie niż my to postrzegaliśmy. Jednocześnie zdjęcia wykonane powyżej tych ogniskowych uzyskują jeszcze bardziej skompresowane góry i sprawiają, że wydają się one jeszcze potężniejsze.


Nikon D800E, Tamron 24-70mm F/2.8 G2 @38mm, 1/500 sekundy, ISO 100, F/4, Courmayeur, Włochy

2. Pamiętaj, że słońce i księżyc mogą znaleźć się za górami, przeanalizuj dokładnie sytuację oświetleniową!

Posiadanie dobrego pomysłu na to jak słońce i księżyc będą się poruszać jest kluczem do powrotu do domu z najlepszymi zdjęciami. Nie raz zdarzało się, że ładowałem się i szedłem daleko, aby sfotografować zachód słońca w oszałamiającej lokalizacji, tylko po to, aby zdać sobie sprawę, że słońce zniknęło za inną górą na długo przed zachodem. W niektórych dolinach i miejscach, słońce zniknie wczesnym popołudniem, podczas gdy zachód słońca może być tuż przed północą w dolinie obok.

Jeśli nadal znajdujesz się w sytuacji z cieniem na górach za tobą, ale słońcem tam, gdzie jesteś, nie rozpaczaj. Góry ze słońcem na nich są potężne i przejmują obraz, podczas gdy góry z cieniem pozostawiają możliwość dla obiektu w obrazie oraz podkreślają temat. Zacienione góry działają wtedy jako doskonałe i zachęcające tło.

Moja główna rada, jak sobie z tym radzić, to śledzić pogodę i myśleć o tym, jak słońce będzie się poruszać w ciągu dnia. Zainwestuj również w aplikację PhotoPills, która kosztuje tyle do hamburger  ale o wiele bardziej użyteczna. Dzięki niej możesz zobaczyć, jak słońce, księżyc i gwieździste niebo będą przemieszczać się po krajobrazie.


Nikon Z7, Tamron 70-200mm F/2.8 G2 @200mm, 1,6 sekundy, ISO 320, F/5.6. Molde, Norwegia

3. Należy uwzględnić ludzi i działania dla perspektywy

Często ludzka aktywność w pięknym krajobrazie może być świetnym sposobem na podniesienie jakości obrazu z dobrego na naprawdę świetny. W zaśnieżonym krajobrazie, narciarz może ożywić obraz i uczynić go interesującym w zupełnie inny sposób niż samo pole śnieżne. Albo możesz mieć kolegę z plecakiem wędrującego po trawiastym polu pod górą? Otrzymasz zdjęcie w plenerze z idealnym tłem.

Poproś swojego kolegę, aby nie stał tylko w krajobrazie, ale zamiast tego zrobił coś z plecakiem i przyjaznym dla aktywności ubraniem. Bardzo często można zobaczyć zdjęcia, na których ludzie po prostu stoją i patrzą na krajobraz. Często uważam, że oglądanie takich zdjęć po zaledwie kilku minutach na Instagramie jest zarówno nudne, jak i przewidywalne. O wiele bardziej dynamicznie jest z biegaczem, turystą czy fotografem na łonie natury. Eksperymentuj z tym, co działa. Jeśli Twój towarzysz nie wykonuje swojej pracy, zawsze możesz usunąć go za pomocą stempla klonującego po powrocie do domu.

Na powyższym zdjęciu umieściłem wędrowców na dole obrazu i powiększyłem, aby podkreślić potężny krajobraz. Im bardziej są powiększeni, tym bardziej staje się to obrazem aktywności zamiast obrazem potężnej natury. Byłbym szczęśliwy z tym obrazem bez wędrowców także, ale myślę, że to jest znacznie ulepszone przez dostawanie naturalnego tematu do pięknych gór.


Nikon D800E, Tamron 70-200mm F/2.8 G2 @125mm, 1/640 sekunda, ISO 100, F/5.6. Chamonix, Francja

4. Bądź bezpieczny i dokonuj mądrych wyborów

Dokonywanie mądrych wyborów w plenerze i pozostawanie bezpiecznym jest zdecydowanie moją najważniejszą i najlepszą wskazówką. Nie ma znaczenia, czy masz najlepsze zdjęcie na świecie, jeśli nigdy nie dotarłeś do domu. Wtedy nie będziesz miał okazji, aby uzyskać wszystkie polubienia zdjęcia na Instagramie!

Żarty na bok, górski krajobraz jest synonimem bardziej niebezpiecznego krajobrazu. Musisz być przygotowany na różną pogodę i zdarzenia oraz mieć szacunek do terenu. Zabierz więc ze sobą odpowiedni sprzęt ochronny. Jako minimum, zawsze zabieraj ze sobą cienki dodatkowy sweter i wiatrówkę. Zabierz również coś do jedzenia, coś co jest smaczne i zawiera dużo energii. Bo jeśli się przeziębisz i masz długą drogę do domu, to najważniejsze nie jest to, że jesteś „zdrowy”, ale że jesteś w stanie wrócić do domu w dobrej formie.

Bądź świadomy obszaru, na który wchodzisz, sprawdź, czy nie ma żadnych znaków i upewnij się, że możesz je znaleźć, jeśli nie jesteś pewien. Wynajmij lokalnego przewodnika, jeśli nie jesteś pewien, może lokalny fotograf przyrody, który chce być przewodnikiem?


Nikon Z6, Tamron 15-30mm F/2.8 G2 @15mm, 1/400 sekunda, ISO 100, F/9. Trollveggen, Norwegia

5. Zmienna pogoda jest najlepsza, gdy pojawia się najlepsze światło

Górskie krajobrazy i prognozy pogody są daleko od dobrych przyjaciół. Jeden wieczór może wyglądać na całkowicie pochmurny, a nagle światło prześwituje i zamiast tego jest magiczny zachód słońca.

Wyjdź na zewnątrz tak często, jak to możliwe i bądź przygotowany ze swoim aparatem, gdy pogoda się zmieni. Nagle światło może przebić się przez chmurę i uderzyć w górę. Dramatyczne światło, które wtedy występuje, jest trudne do pokonania. Miło jest stać z teleobiektywem w gotowości i robić zdjęcia wszystkich drobnych szczegółów przy zmieniającej się pogodzie. Zazwyczaj jest wiele ciekawych zjawisk, gdy pogoda bardzo się zmienia. Kuszące i doskonałe może być wyjście w góry i fotografowanie, gdy świeci słońce, a niebo jest niebieskie. To naprawdę jest idealne do wędrówek, jazdy na nartach, rowerze czy biegania. Ale rzadko kiedy do fotografowania. Wczesne poranki oraz późne popołudnia i wieczory zapewniają wspaniałe światło. Chmury i „burze” dodają dramaturgii i życia do obrazu.

Nie zapominaj, że najbardziej epickie zachody słońca zazwyczaj następują po dniu z pogodą wszelkiego rodzaju. Zachód słońca bez chmur z czystym niebem nie jest zwykle tym, który pamiętasz.

Kuszące i doskonałe może być wyjście w góry i fotografowanie, gdy świeci słońce, a niebo jest niebieskie. To naprawdę jest idealne do wędrówek, jazdy na nartach, rowerze czy biegania. Ale rzadko kiedy do fotografowania. Wczesne poranki oraz późne popołudnia i wieczory zapewniają wspaniałe światło. Chmury i „burze” dodają dramaturgii i życia do obrazu.


Sony A9, Zeiss Batis 40mm F/2 CF, 1/800 sekundy, ISO 100, F/5.6. Romsdalen, Norwegia

6. Odważ się poszerzyć kompozycję, zabierz ze sobą statyw

Myślę, że Instagram i nasze pionowe telefony komórkowe są winne tendencji do fotografowania większości zdjęć w pionie z przycięciem 4x5. Uważam, że większość zdjęć krajobrazowych jest lepsza w poziomie. Najlepiej jeszcze szerzej: z panoramą.

Zabierz ze sobą statyw i nieco dłuższy obiektyw. Zrób kilka zdjęć z odrobiną nakładania się i zszyj je w Lightroomie, aby stworzyć panoramę. To magiczne uczucie, że udało się uchwycić całe pasmo górskie na jednym zdjęciu. Otrzymasz wtedy unikalny obraz o szalonej rozdzielczości, który idealnie nadaje się na obraz nad kanapą.

Jeśli chcesz zacząć robić zdjęcia panoramiczne, zdecydowanie mogę polecić zakupienie sobie dobrego statywu z dobrą głowicą już na początku. To jest niesamowicie denerwujące ze złymi statywami. Uwierz mi, jeśli masz zły statyw, będziesz miał niepotrzebnie ciężką i uciążliwą rzecz w swojej torbie z aparatem, która może się zapadać, nie może być szybko regulowana lub montowana. Może też nie wytrzymać niektórych cięższych obiektywów. Dobrze sprawdza się zwykła głowica kulowa z wbudowaną funkcją pan. Używam statywów od Sirui od kilku lat i jestem bardzo zadowolony.


Nikon Z6 z Tamronem 15-30 mm F/2.8 G2 na statywie Sirui ET-1004 przed imponującym łańcuchem górskim w Chamonix.

7. Nie patrz na to, co zrobili inni

W dzisiejszych czasach, wystarczy nacisnąć spust migawki, aby uzyskać niesamowite zdjęcia. Wielu fotografów „oznacza” ciekawe miejsca, w których zrobili zdjęcia w idealnym świetle.  Inspirowanie się obrazami innych ludzi zawsze przynosi efekty. Korzyści jest wiele, ale jedną z największych jest to, że twoje własne zdjęcia będą prawdopodobnie o wiele bardziej oryginalne i interesujące, jeśli pozwolisz sobie myśleć inaczej. Sam uważam, że trudno mi robić unikalne zdjęcia, gdy widziałem w internecie mnóstwo zdjęć z tego samego miejsca.

Z mojego doświadczenia wynika również, że znacznie łatwiej jest rozczarować się własną fotografią po obejrzeniu zdjęć innych fotografów z tego samego obszaru. Poczucie satysfakcji z tego, co się stworzyło, zamiast ciągłego porównywania się z innymi, jest czymś, co moim zdaniem jest ważne, by móc utrzymać się w fotografii przez długi czas.


Wiecznie popularna Atlantic Highway sfotografowana z innej perspektywy. Nikon Z7, Tamron 15-30 mm F/2.8 G2 @30 mm, 30 sekund, ISO 32, F/18. Molde, Norwegia

8. Przynieś tak mało sprzętu jak to możliwe

Stały problem, który widzę u nas, fotografów, to fakt, że trochę za bardzo lubimy duży, ciężki i drogi sprzęt. W popularnych lokalizacjach często można spotkać przynajmniej jednego fotografa, który jest całkowicie wyczerpany fizycznie po niesieniu 10-15 kg sprzętu na zachód słońca.

Zazwyczaj to fotografowie, którzy są najdłużej na zewnątrz i wędrują najdalej, wracają do domu z najlepszymi zdjęciami, a nie ci, którzy mają najwięcej sprzętu w plecaku. Masa ma ogromne znaczenie. Dlatego niezbędne staje się dążenie do minimalizacji masy i pozbycie się gramów, które można zostawić w domu. Zminimalizować ciężar jak tylko się da. Dodatkowe 2 kilogramy w plecaku robią ogromną różnicę.

Istnieje wiele sposobów na zminimalizowanie masy, ale najskuteczniejszym jest zazwyczaj przegląd swojego sprzętu i sprawdzenie, czego naprawdę potrzebujesz. Czy warto dodać 2 kg, aby mieć możliwość fotografowania dzikich zwierząt w drodze, jeśli masz szczęście, aby je spotkać? Prawdopodobnie nie.

Przejrzyj ciężar i rozmiar tego, co masz ze sobą i spróbuj zastosować do tego podejście Marie Kondo. Zazwyczaj korpus aparatu, normalny zoom, statyw i dodatkowa bateria to wszystko, czego potrzebujesz. Ewentualnie kilka filtrów i obiektyw szerokokątny, jeśli uważasz, że będziesz miał z nich pożytek.

Dla mnie nowe, lżejsze obiektywy bezlusterkowe są przełomowe. Mój szerokokątny zoom F/2.8, 17-28 mm, waży tylko 1/3 mojego starego, podczas gdy nowy ma znacznie lepszą jakość obrazu. Różnica w masie oznacza, że mogę zwykle spakować dwa lub trzy obiektywy zamiast jednego. Albo spakować dużo 200 gramowych ciasteczek z czekoladą. Używam zoomów Tamrona F/2.8 do pełnoklatkowych Sony i mogę z czystym sumieniem je polecić. Lepsze obiektywy do fotografii krajobrazowej nie istnieją.


Zdjęcie: Ulubiony obiektyw Tamron 28-75 F/2.8 dla Sony w mokry dzień w pracy. Sony A9, Zeiss Batis 40 mm F/2 CF, 1/320 sekundy, ISO 100, F/3.5. Åndalsnes, Norwegia

Adres rejestrowy Focus Nordic Poland ul. Wiertnicza 165 02-952 Warszawa Adres korespondencyjny Focus Nordic Poland Al. Jerozolimskie 178 02-486 Warszawa KRS: 0000637937

Znajdź na mapach Google

Zapisz się do newslettera

Otrzymuj najnowsze informacje o produktach, inspiracje i oferty specjalne.

©2024 Focus Nordic Poland