Wybór obiektywu może drastycznie zmienić przekaz i wpływ na zdjęcie. Oto wskazówki od ambasadora Tamrona, Long-Nong Huanga.
Fotografia to widzenie. To co widzimy zależy od dwóch rzeczy: naszego punktu widzenia i pola widzenia naszych oczu. W fotografii mówimy o perspektywie i ogniskowej. Odnosi się to do pozycji aparatu i kierunku patrzenia, a także kąta widzenia zastosowanego obiektywu.
Zanim naciśniemy spust migawki, w naszym mózgu zachodzi mnóstwo procesów decyzyjnych: Co chcę pokazać? Jak duża powinna być osoba lub przedmiot na zdjęciu? Co chcę zobaczyć w tle? Co pominąć? Te pytania prowadzą nas, często nieświadomie, do wyboru perspektywy i ogniskowej.
Zdjęcia po prawej stronie ilustrują wpływ, jaki punkt widzenia aparatu i kąt ustawienia obiektywu mają na efekt. Motyw jest w każdym przypadku taki sam: osoba w żółtej kurtce stoi tyłem do widza na skale nad lodowcem, który wraz z imponującym górskim tłem tworzy tło.
Pomysłowe efekty
Na górnych zdjęciach Long-Nong najpierw sfotografował osobę i lodowiec za pomocą szerokokątnego obiektywu (17 mm) z dużej wysokości, a następnie za pomocą standardowej ogniskowej (40 mm) z mniejszej odległości z nieco innego punktu widzenia.
Niższe zdjęcia (75 mm i 110 mm) to oba zrobione z tego samego punktu widokowego. Przy dłuższej ogniskowej rezultatem jest raczej płaskie, skompresowane wrażenie obrazu z pozornie mniejszą głębią przestrzenną. Wygląda to tak, jakby góry były mniej oddalone od fotografowanego obiektu.
Long-Nong pokazuje, jak efekt teleobiektywu można zastosować w praktyce w filmie Quick Tips na naszym kanale YouTube: fotografuje osobę, zwiększając ogniskową. Robiąc to, zwiększa odległość do osoby w taki sposób, że zawsze pojawia się ona w tym samym rozmiarze na zdjęciu. Tło staje się coraz bardziej skondensowane i staje się imponującym tłem. Ten efekt vertigo jest również wykorzystywany w filmach fabularnych – na przykład we francuskim czarno-białym kultowym filmie La Haine z lat 90.
Górny rząd, od lewej: 17-28 mm przy 17 mm. Szeroki kąt oferuje panoramiczny widok ze świetnym efektem głębi. Górny rząd, po prawej: 28-75 mm przy 40 mm. Dzięki standardowemu obiektywowi i krótszej odległości fotografowania widz znajduje się bliżej akcji. Dolny rząd, po lewej: 28-75 mm przy 75 mm. Z lekkim teleobiektywem, osoba może być zainscenizowana na tle potężnych gór. Dolny rząd, po prawej: 70-180 mm przy 110 mm. Przy dłuższej ogniskowej osoba pojawia się bliżej, a odległe góry wydają się przytłaczające.