Filmy Ilford Photo - szeroka gama filmów czarno-białych.
Większość filmów Ilford dzieli się na dwa odrębne zakresy: Filmy PLUS (FP4 PLUS, HP5 PLUS i PAN F PLUS) oraz profesjonalne filmy delta (DELTA 100, DELTA 400 i DELTA 3200).
Profesjonalne filmy Delta wykorzystują najnowszą technologię emulsji filmowej, która daje im przewagę w postaci niższego stosunku ziarna do stopnia czułości. Oznacza to, że uzyskuje się mniej ziarna przy równoważnej czułości w porównaniu z filmami PLUS, co zapewnia nieznacznie czystszy, ostrzejszy wygląd.
Jednak filmy PLUS, które wykorzystują sprawdzoną technologię emulsji, mają większą swobodę ekspozycji niż filmy DELTA. Sprawia to, że są one lepsze do przetwarzania typu "push and pull". Są również mniej wrażliwe na nadmierną obróbkę, co czyni je idealnymi dla osób rozpoczynających przygodę z fotografią filmową.
Nie ma dobrego lub złego wyboru między filmami delta professional i PLUS. Obydwa są profesjonalnej jakości, a podstawowe różnice sprowadzają się do dostępnych prędkości, szerokości ekspozycji i wyglądu struktury ziarna.
W zakresie filmów plus mamy Pan F Plus, FP4 Plus i klasyczny HP5 Plus. Dla serii Delta mamy Delta 100 Professional i Delta 3200 Professional. Pod specjalistycznym XP2 Super 400, który może być przetwarzany z C41, SFX 200 i Ortho Copy Plus. Wreszcie mamy serię Kentmere, która składa się z Kentmere 100 i 400.
Szeroka gama papierów fotograficznych
Ilford Photo oferuje szeroką gamę czarno-białych papierów fotograficznych. Każdy papier ma inne właściwości i przeznaczenie. W tym przewodniku omówimy terminologię i dostępne opcje, aby pomóc w wyborze idealnego papieru do drukowania w ciemni.
Papierowa podstawa
Większość papierów Ilford obejmuje dwa różne typy podłoża. Powlekany żywicą (RC) i na bazie włókien (FB). Papier RC jest zamknięty między warstwami polietylenu z emulsją i "superpowłoką" na wierzchu. Dzięki temu są one zazwyczaj bardziej wytrzymałe, a zatem szybsze i łatwiejsze w obsłudze podczas procesu drukowania. Papier FB ma warstwę barytu (siarczanu baru) nałożoną na podstawę papieru, która jest następnie powlekana emulsją. Papiery te charakteryzują się ręcznie wykonanym wyglądem i dotykiem oraz większą gramaturą, co może skutkować wydrukami o doskonałej jakości z głęboką czernią, która sprawia, że wydruki wyglądają na bogatsze i dodają głębi.
Ocena papieru
Papiery Ilford Multigrade to papiery o zmiennym kontraście przeznaczone do użytku w połączeniu z filtrami Multigrade lub powiększalnikiem z głowicą kolorową. Umożliwia to uzyskanie pełnego zakresu kontrastu (od 00 miękkiego do 5 twardego) z negatywów. Jeśli papier Ilford Multigrade o zmiennym kontraście jest używany bez filtrów, odpowiada to w przybliżeniu klasom 2-3. Papiery o stałej gradacji są przeznaczone do użytku bez filtrów, co pozwala uniknąć dodatkowych kosztów związanych z zakupem zestawów filtrów. Papiery z gradacją były tradycyjnie bardzo popularne, ale zostały w dużej mierze zastąpione papierami o zmiennym kontraście. W związku z tym oferta ILFORD obejmuje tylko klasy 2 i 3.
Rolki papieru
Rolki papieru fotograficznego są produkowane z emulsją skierowaną do wewnątrz lub na zewnątrz. Ogólnie rzecz biorąc, rolki o szerokości 50,8 cm lub mniejszej mają emulsję skierowaną na zewnątrz (EO), podczas gdy szersze rolki zazwyczaj mają emulsję skierowaną do wewnątrz (EI).
Powierzchnia papieru
Powierzchnia papieru pomoże określić ostateczny wygląd i wrażenia dotykowe wydruku.
Błyszczący: gładka powierzchnia, która może zwiększyć kontrast i sprawić, że czerń będzie bardziej wyrazista, a biel jaśniejsza.
Perłowy: subtelne perłowe wykończenie, które pomaga obrazom wyglądać ostro i wyraźnie z dodatkową głębią.
Satyna: gładkie wykończenie bez połysku lub perły, ale z zachowaniem kontrastu.
Lustre: gładki, subtelny połysk, który nie odciąga uwagi od obrazu.
Matowy: gładka, czysta i naturalnie wyglądająca powierzchnia bez połysku. Idealny do warunków oświetleniowych, w których odbicia mogą wpływać na wrażenia z oglądania.
Półmat: gładkie i naturalnie wyglądające wykończenie o podobnych właściwościach i cechach jak większość matowych powierzchni.
Ton obrazu
Wiele papierów Ilford ma możliwość wyboru tonacji obejmującej tony chłodne, neutralne i ciepłe. Obrazy mogą być również tonowane przy użyciu chemii w ramach procesu drukowania, a papiery FB są do tego szczególnie odpowiednie.
Asortyment papieru jest podzielony na trzy zakresy
Multigrade RC
Multigrade IV RC Deluxe
Multigrade RC Warmtone
Multigrade FB
Multigrade FB Cooltone
Multigrade FB Warmtone
Multigrade Art 300
Harman Direct Positive
LAB Papers
Galerie Digital Silver RC
Multigrade RC Express