Fotografia uliczna to sposób na odkrywanie, znajdowanie nowych perspektyw i niepowtarzalnych chwil każdego dnia.
Wszystkie zdjęcia autorstwa Tomas Wikers | @tomaswikers
Po pierwsze — parę słów o wyborze aparatu
Decydując się na fotografię uliczną, na pewno chcesz wtopić się w otoczenie i nie zwracać na siebie zbyt dużo uwagi. Często używam aparatów wymagających tylko wycelowania i naciśnięcia spustu, takich jak Ricoh GR III albo kompaktowego aparatu bezlusterkowego np. Fujifilm X-Pro2 z obiektywem Samyang 12 mm f/2 NCS. Obiektywy z ogniskową 23 mm czy 35 mm także się sprawdzą i prawdopodobnie są często kojarzone z fotografią uliczną. Te aparaty są dobre do fotografowania i komfortowe do noszenia ze sobą. Zaletą takich obiektywów jest również to, że ludzie uznają mnie za zwykłego turystę i nie zwracają na mnie uwagi. Czasami używam także aparatów marki Rolleiflex, które zwracają uwagę ludzi zainteresowanych analogowymi aparatami w stylu vintage, co ułatwia nam nawiązanie rozmowy.
1. Obiekty do fotografowania można znaleźć wszędzie
Fotografia uliczna niekoniecznie musi kojarzyć się z ulicą czy środowiskiem miejskim. Drobne, śmieszne sytuacje mogą zdarzyć się wszędzie, gdzie tylko ludzie się spotykają — w parku, w kawiarni czy też w salonie fryzjerskim. Poczekaj w jednym miejscu kilka minut i rozejrzyj się w poszukiwaniu czegoś ekscytującego. Jeśli nic takiego się nie zdarzy, idź dalej i spróbuj znaleźć inną lokalizację a do poprzedniego miejsca wróć trochę później.
2. Bądź o jeden krok do przodu
Fotografia to głównie przyglądanie się, ale w fotografii ulicznej musisz spróbować przewidzieć sytuację, zanim ona się wydarzy. Ciekawe momenty zwykle zdarzają się nagle i musisz się na nie przygotować. Upewnij się, że wszystkie parametry aparatu masz już odpowiednio ustawione.: Nastaw czas naświetlania, otwarcie przysłony, czułość ISO i ostrość tak, aby do zrobienia zdjęcia wystarczyło szybko podnieść aparat i po prostu przycisnąć spust migawki.
Jeśli zauważysz, że dzieje się coś ciekawego, a Ty musisz w tym czasie uporać się z ustawieniem aparatu, to Twoja szansa przepadnie. W fotografii ulicznej masz jedynie kilka sekund na decyzję i dlatego musisz się dobrze przygotować. Zwykle fotografuję w trybie priorytetu przysłony i ustawiam ją pomiędzy f/5.6-8, a ostrość na około 3–4 metry do nieskończoności. Mam także zaprogramowane tryby, które nadają się do fotografii ulicznej, ale czasami fotografuję w trybie programu, aby zrobić zdjęcie szybko i łatwo.
3. Tło jest Twoim przyjacielem
Plakaty i murale mogą zostać użyte jako tło, które uwydatni historię. Jednakże staraj się uniknąć sytuacji, w której w tle znajdą się odwracające uwagę elementy, takie jak słupy, drzewa czy znaki drogowe, które wyglądają na zdjęciach tak, jakby wyrosły ludziom prosto z głowy.
4. Bądź cierpliwy
Czasami musisz długo czekać, aż uda Ci się zrobić perfekcyjne zdjęcie. Wybierz obiekt w otoczeniu czy też świetle, który wydaje Ci się mieć potencjał, i po prostu dyskretnie go obserwuj. Jeśli Ci się poszczęści, ciekawa sytuacja, na którą warto było czekać, w końcu się wydarzy.
5. Uchwyć ruch
Zdjęcie nie zawsze musi być ostre. Fotografie z rozmytym ruchem często mają w sobie coś poetyckiego, ponieważ nie wszystkie detale są widoczne. Gdy fotografujesz poruszające się obiekty, spróbuj zastosować panoramowanie i użyj długiego czasu naświetlania, na przykład 1/15 sekundy. W ten sposób tło będzie rozmyte, a sam obiekt wyjdzie dość ostro.
6. Schyl się
Fotografowanie na prostych nogach bardzo rzadko daje najlepszą perspektywę. Mały kąt nachylenia aparatu oznacza lepszy kontakt z osobą, którą chcesz sfotografować. Gdy lekko się schylisz lub lekko przechylisz do boku, bardzo często uzyskasz bardziej interesującą kompozycję. Dzięki temu łatwiej Ci też będzie usunąć przeszkadzające elementy z tła.
7. Światło i cień
Światło jest kluczowym elementem w fotografii. Strumienie światła i cieni mogą stworzyć piękną kompozycję i nadać zdjęciu określony kierunek i nastrój. Spędź kilka minut na wypróbowanie kilku różnych ustawień, aby mieć pewność, że otrzymasz perfekcyjne zdjęcie oraz że Twój cień nie pojawia się na zdjęciu. Zwykle najlepsze światło jest rano i późnym wieczorem. Wieczorne światło i pochmurna pogoda są najlepsze do wydobywania subtelnych odcieni. Unikaj fotografowania w jasnym dziennym świetle, chyba że Twój obiekt faktycznie wygląda lepiej w takim świetle (a jest to możliwe). Nadal pamiętaj o swoim cieniu!
8. Czarno-białe vs. kolorowe
Kolorowe zdjęcia są najlepszym wyborem, gdy kolory odgrywają ważną rolę w całej kompozycji. Czarno-białe zdjęcie podkreśla jego treść i zmusza widza do zwrócenia uwagi na motyw przewodni. Jeśli robisz zdjęcia w formacie RAW, wówczas możesz później zdecydować, czy Twoje zdjęcie lepiej wygląda w kolorze, czy czerni i bieli. Gdy wybierzesz tę drugą opcję, zwróć szczególną uwagę na odpowiednią obróbkę w ciemni cyfrowej, aby światło, cienie, kontrast i subtelne odcienie szarości faktycznie dobrze wyglądały w wersji końcowej.