4. Aparat i ustawienia
Jeżeli chodzi o aparat, użyj sprzętu, który już masz. Nawet analogowe aparaty nadają się do długiej ekspozycji. (Zobacz zdjęcie z mojego aparatu Hasselblad X-Pan poniżej). Obecnie używam korpusu Sony a7RIV. Gdy zamierzasz zacząć fotografować z użyciem długiej ekspozycji, pamiętaj o wyłączeniu stabilizacji w aparacie. W takim przypadku nie potrzebujesz stabilizacji, a jej włączenie może spowodować pogorszenie jakości zdjęć ze względu na ich niską ostrość. Chodzi o to, że włączona stabilizacja powoduje niewielkie wibracje, gdy aparat jest umieszczony na statywie, a migawka jest otwarta przez dłuższy czas. Dlatego pamiętaj o jej wyłączeniu.
Do ostrzenia użyj autofokusu, ale wyłącz go, gdy już ustawisz ostrość. Gdy obiekt znajdzie się we właściwym miejscu, możesz przystąpić do robienia zdjęcia. Nie musisz ponownie ustawiać ostrości.
Czas trwania ekspozycji, przysłona i ISO
Gdy chcesz wykonać zdjęcie z długą ekspozycją, warto skorzystać z poniższych wskazówek dotyczących czasu ekspozycji, przysłony i parametru ISO. Jeżeli korzystasz z aparatu bezlusterkowego, na ekranie możesz mniej więcej podejrzeć, jak będzie wyglądać Twoje zdjęcie, zanim jeszcze naciśniesz spust migawki. Zazwyczaj korzystam z ISO 100 lub niższego, ponieważ w ten sposób mogę uniknąć szumów na zdjęciu. Jeżeli chodzi o przysłonę, zazwyczaj ustawiam ją w zakresie od 7,1 do 13–16. Nie ustawiaj wyższej wartości, ponieważ większość obiektywów kiepsko radzi sobie z przysłoną powyżej 16. Możesz też użyć niższej wartości przysłony, jeżeli chcesz uzyskać efekt bokeh w tle lub rozmyć określone fragmenty zdjęcia.
Czas otwarcia migawki decyduje o ostatecznym wyglądzie zdjęcia. Wpływa na to, jak bardzo rozmyte są światła samochodów, jak gładka wydaje się woda lub, innymi słowy, jak bardzo rozmyty jest ruch. Chodzi o to, jak długo poruszają się ruchome elementy obrazu, gdy migawka aparatu jest otwarta. W przypadku zdjęć plażowych, gdy chcę uzyskać efekt gładkiej wody, zazwyczaj stosuję ekspozycję trwającą 20–30 sekund. Na zdjęciach ze światłami samochodów wystarczy 1–2 sekundy w zależności od tego, ile samochodów przejeżdża. W przypadku większej liczby samochodów można użyć dłuższego czasu ekspozycji. Ale spróbujcie sami, aby przekonać się, jak to działa. To świetna zabawa!
Sony a7RIV, Nisi 15mm f4 – 30 sek. f5.6, NiSi ND1000 – Arne Jacobsens Belle Vista og Bellevue Theatret, Klampenborg
5. Inne przydatne akcesoria do zdjęć z długą ekspozycją
Wężyk spustowy lub pilot umożliwiają wyeliminowanie drgań wynikających z naciśnięcia migawki. Są też bardzo przydatne w trybie „bulb”, w którym wystarczy nacisnąć przycisk spustu migawki, zablokować go, a następnie zwolnić w odpowiednim momencie... Jest to wygodne zwłaszcza wtedy, gdy ekspozycja ma trwać dłużej niż minutę.
Na rynku dostępne są też różne aplikacje ułatwiające pracę z długą ekspozycją. Firma NiSi opublikowała swoją aplikację i jest też aplikacja Photopills. Ja jednak z nich nie korzystam. Ale wygoogluj je i sprawdź, jak robią to inni. To może być coś dla Ciebie.
Moja ostatnia wskazówka brzmi: weź ze sobą coś dobrego do jedzenia i picia, jeżeli planujesz długą sesję w plenerze. Zdjęcia z długim czasem ekspozycji zajmują więcej czasu niż standardowe pstrykanie. Zawsze warto mieć ze sobą kanapkę i kawę, herbatę lub wodę.
Sony a7RII, Sony Carl Zeiss 16-35, 20 sek. f14 – Copenhagen International School, Nordhavn, København
Sony a7RII, Carl Zeiss Batis 18mm, 30sek, F13 – Nisi ND64 + Cir. Pol – Islands Brygge, København
Sony a7RIV, Samyang 12mm F2, 30 sek @f5.6 – NiSi ND1000 – Arne Jacobsens livreddertårne, Bellevue, Klampenborg
Håndholdt Hasselblad X-Pan, Fujifilm Provia 100F, 45mm Carl Zeiss, f4, 1 sek. – Nørreport Station, København
Sony a7RII – 40mm Carl Zeiss Batis, 3,2sek, F11 – Metropolis, Sluseholmen, København
Sony a7III, Tamron 17-28mm f2.8 – 30s @F16 – Hotel D’Angleterre, København