Obecnie produkty marki Velbon są doskonale znane wielu cenionym fotografom. Od dekad firma Velbon pomaga amatorom stawiać pierwsze kroki w swojej przygodzie z fotografią, dlatego szanse na znalezienie produktu marki Velbon w szafie ze sprzętem fotografa są bardzo duże.
Znakomity stosunek jakości do ceny stał się swego rodzaju misją marki Velbon, ale nadal produkty tej firmy są też pierwszym wyborem wielu wymagających fotografów. Niewiele osób wie, że firma Velbon ma długą historię i rozwija swoje linie produktów od ponad 60 lat. A przed nią kolejne lata sukcesów. Wiele przełomowych patentów i rozwiązań stosowanych obecnie w tych produktach są autorstwem japońskich inżynierów.
Na przykład firma Velbon jako pierwszy producent wykorzystywała w swoich statywach stop magnezu. Uniwersalna płyta szybkiego uwalniania QRA-635L ze stopu magnezu nadal jest najczęściej wybieranym modelem w Japonii. Firma Velbon była też jedną z pierwszych, które zastosowały fragmenty z włókna węglowego produkowanego we Francji w swoich produktach z najwyższej półki. Inżynierzy Velbon opracowali linię profesjonalnych statywów o nazwie CARMAGNE (będącej połączeniem słów CARbon i MAGNEsium), w której dokonano fuzji tych dwóch technologii. Ponieważ nazwa ta była trudna do wymówienia, obecnie te produkty są dostępne pod przyjaźniejszą marką – Velbon GEO.
Firma Velbon oferuje profesjonalne modele z włókna węglowego klasy premium oraz przystępne cenowo produkty, które zainteresują każdego amatora fotografii. W jej asortymencie można znaleźć też duży wybór solidnych i niedrogich statywów mieszczących się między tymi dwoma skrajnościami. Zaspokoją one potrzeby ambitnych fotografów, a jednocześnie nie zrujnują ich budżetu. W tym artykule przyjrzymy się właśnie temu segmentowi.
Velbon UT-3AR – mniejszy być nie może!
Jednym z najciekawszych produktów marki Velbon jest statyw UT-3AR. Ten mały statyw mierzy jedynie 29,7 cm po złożeniu i waży 787 g, co robi olbrzymią różnicę, gdy weźmiemy pod uwagę ciężar plecaka fotografa. Trudno uwierzyć, że ten model to pełnowymiarowy statyw, który można rozstawić w ciągu kilku sekund tak, aby mierzył 133 cm. Jest wykonany ze stopu aluminium, utrzyma sprzęt o wadze 3 kg, czyli większy aparat z profesjonalnym obiektywem.
Kompaktowa budowa sprawia, że UT-3AR to doskonały statyw dla aktywnych odkrywców, podróżników, blogerów i wszystkich twórców treści, którzy chcą zabierać ze sobą swoje jednoosobowe mobilne studio wszędzie.
Wyróżniającą cechą tego niewielkiego statywu jest system blokowania przez przekręcenie, który umożliwia jego szybkie rozstawienie. Nogi rozsuwa się za pomocą niewielkiego pierścienia umieszczonego na ich końcach. Wystarczy jeden zdecydowany obrót nadgarstkiem w przeciwnym kierunku, aby mocno zablokować wszystkie części statywu. Fotografowanie można zacząć w zaledwie kilka sekund.
Na szczycie teleskopowej kolumny centralnej znajduje się niewielka zintegrowana głowica kulowa z płytą szybkiego uwalniania w standardzie Arca Swiss. Aparat blokuje się za pomocą pojedynczego uchwytu umieszczonego na głowicy. Gumowe stopki umożliwiają stabilne rozstawienie statywu na śliskim i mokrym podłożu. Do zestawu dołączona jest torba transportowa.
„M” oznacza mobilność
Seria M to kolekcja trzech modeli różniących się między sobą głowicami. Typ głowicy wpływa na Twój styl pracy, możliwości kadrowania oraz przeznaczenie statywu. Najpierw skupmy się na konstrukcji statywu.
Seria M jest względnie nowa i opracowano ją z myślą o wszechstronnych fotografach, którzy lubią przypiąć statyw do plecaka i ruszyć na weekendową wycieczkę w plener. Każdy ze statywów Velbon M waży mniej niż kilogram, więc nie będą dużym obciążeniem nawet podczas długiej pieszej wyprawy.
Dzięki czterem sekcjom z aluminium statyw może mieć wysokość 155 cm. Konstrukcja z zatrzaskami umożliwia szybkie blokowanie i zwalnianie wszystkich sekcji jednocześnie. We wszystkich trzech modelach przewidziano zintegrowaną poziomicę oraz gumowe stopki umożliwiające stabilne rozstawienie statywu na ziemi.
Teraz przejdźmy do różnic. Model M43 jest wyposażony w małą głowicę kulową z płytą szybkiego uwalniania QB-32. To najlżejszy statyw w tej rodzinie produktów, z którym najłatwiej się też pracuje, jeżeli zależy Ci na szybkim wykadrowaniu zdjęcia. Wadą jest niewielki udźwig. Statyw może bezpiecznie utrzymać sprzęt o wadze maksymalnie 2 kg.
W modelu M45 zastosowano głowicę trzykierunkową, a w modelu M47 – dwukierunkową. Oba modele mają uchwyt z obrotową blokadą, który umożliwia panoramowanie, przechylanie i blokowanie głowicy jednym ruchem. Te statywy to świetna inwestycja dla osób, które dopiero zaczęły przygodę z filmowaniem.
Dwukierunkowa głowica olejowa ułatwia operatorowi kamery płynne panoramowanie i przechylanie aparatu. Opór panoramowania reguluje się dużym pokrętłem obsługiwanym lewą ręką. Aby ustawić opór przechylania, wystarczy obrócić uchwyt w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara lub odwrotnie.
Dzięki kwadratowej konstrukcji uniwersalnej płyty szybkiego uwalniania można ją zablokować z obu stron. Taka głowica sprawdzi się też znakomicie w przypadku lornetki. Modele M45 i M47 mają udźwig 2,5 kg, aby umożliwiać mocowanie aparatów z dłuższymi i cięższymi obiektywami.
Pamiętaj, że seria M to lekkie statywy do fotografii hobbystycznej w podróży i stawiania pierwszych kroków w kręceniu filmów. Jeżeli potrzebujesz bardziej stabilnego sprzętu, zainteresuj się serią EX.
EX – statywy z najwyższej półki
Seria EX marki Velbon to najbardziej zróżnicowana rodzina statywów. Zalicza się do niej zarówno miniaturowy model EX-Mini o wadze poniżej 0,5 kg, jak i model EX-630 o wysokości 170 cm, który z łatwością udźwignie sprzęt o wadze nawet 5 kg!
Dlaczego te produkty są tak popularne? Wydaje się, że firma Velbon zdoła osiągnąć idealny kompromis między wagą, stabilnością i ceną. Możesz kupić niezawodny statyw aluminiowy, który sprawdzi się w większości sytuacji, we względnie niskiej cenie.
Mieliśmy okazję przyjrzeć się trzem modelom (z dziesięciu), które różnią się między sobą funkcjami. Pierwszym modelem z serii jest niewielki statyw EX-330, następnie mamy półprofesjonalnego starszego brata EX-430 i wreszcie pełnowymiarowy model EX-530, który świetnie sprawdzi się w przypadku aparatów z większym korpusem.
Pierwszy z tych modeli jest najbardziej mobilny. Waga 830 gramów i zaledwie 50 cm długości po złożeniu brzmią dobrze, ale zintegrowana głowica jest jedynie dwukierunkowa i nie ma płyty szybkiego uwalniania. Ponadto maksymalna wysokość to jedynie 145 cm. Mimo wszystko w przypadku mniejszych aparatów taka wysokość jest wystarczająca. Kadrowanie obrazu jest prostsze dzięki zastosowaniu uchwytu z blokadą.
Model EX-430 ma niemal wszystko, czego możesz potrzebować. Trzykierunkową głowicę do panoramowania i przechylania, teleskopową kolumnę centralną, wskaźnik poziomu i poziomicę. Jego starszego brata, EX-530, można rozłożyć na maksymalną wysokość 156 cm, przy czym jest on w stanie udźwignąć dwukrotność własnej wagi, czyli łącznie 4 kg.
Wspólną cechą wszystkich modeli z tej serii są poprzeczki łączące nogi statywu z kolumną centralną, co sprawia, że nogi są rozłożone pod stałym kątem, i znacznie zwiększa stabilność statywu. Takie rozwiązanie jest również popularne w statywach do kamer.
Velbon EX do smartfonów
Velbon EX z uchwytem na smartfona to seria lekkich statywów o elastycznej konstrukcji, która zadowoli zarówno początkujących, jak i zaawansowanych fotografów.
To aluminiowy statyw w przystępnej cenie dla tych, który cenią dużą elastyczność. Płynne panoramowanie w zakresie 360°, płyta szybkiego uwalniania oraz proste obracanie do trybu portretowego to tylko kilka z wielu cech tego statywu.
Niezależnie od tego, czy przygotowujesz zdjęcia na Instagrama, film na TikToka lub streaming na żywo, statyw Velbon Velbon EX z uchwytem na smartfona to statyw dla Ciebie!
Velbon DV-7000N
Ten statyw może być pierwszym wyborem w drodze ku bardziej profesjonalnemu podejściu do filmowania. W tym modelu przewidziano kilka specjalnych funkcji umożliwiających stabilne i płynne panoramowanie i przechylanie aparatu. To znakomity model dla operatorów kamer i producentów wideo.
Statyw DV-7000N waży 3,47 kg (jest lekki jak na standardy kinematograficzne), co wystarcza, aby był stabilny. Jednocześnie statyw wciąż jest wystarczająco mobilny, dzięki czemu sprawdzi się podczas długiego dnia zdjęciowego. Statywy z tej serii są wyposażone w wewnętrzne poprzeczki łączące nogi statywu oraz kolumnę centralną w celu poprawy stabilności.
Trzy sekcje nóg wykonane z solidnych rurek aluminiowych mają średnicę 29 mm. Statyw jest bardzo stabilny nawet wtedy, gdy kolumna centralna jest wysunięta na pełną wysokość. Funkcja Friction Control znana z innych statywów marki Velbon ułatwia blokowanie głowicy jednym ruchem nadgarstka.
Głowica olejowa Mini Pro PH-368 zasługuje na osobny akapit. Zaprojektowano ją z myślą o kamerach. Jest wyposażona w dużą, wyłożoną korkiem płytę szybkiego uwalniania z dodatkową blokadą zapobiegającą przypadkowemu odczepieniu. Ma też wygodny uchwyt, poziomicę w górnej części głowicy oraz precyzyjną skalę panoramowania i przechylania.
Gdy odkręcisz pokrętła blokujące na głowicy statywu, panoramowanie i przechylanie będzie bardzo płynne dzięki wbudowanej regulacji oporu. Dwa niewielkie pokrętła na głowicy umożliwiają zmniejszanie lub zwiększanie oporu. Ta funkcja sprawia, że można bardzo precyzyjnie regulować płynność ruchu aparatu, co przydaje się każdemu filmowcowi.
A co powiesz na Videomate?
Masz też i inne możliwości, jeżeli czujesz, że model DV-7000N to zbyt dużo jak na Twoje potrzeby. Seria produktów Videomate to przystępniejsza cenowo alternatywa ukierunkowana na kamery, jak jasno wynika z nazwy.
Mimo tego model Videomate 638 wyposażono w zaawansowaną głowicę olejową, a maksymalna wysokość tego statywu z nogami podzielonymi na trzy sekcje to 171 cm. Poprzeczka między nogami stabilizuje statyw, który ma udźwig 4 kg oraz długość 67 cm po złożeniu. Cały zestaw waży mniej niż 2 kg. Jeżeli preferujesz bardziej mobilne podejście do filmowania i nie oczekujesz, że statyw udźwignie sprzęt o większym ciężarze, prawdopodobne ten model będzie dla Ciebie najlepszy.
Firma Velbon nie zapomniała o tych, który korzystają z mniejszych bezlusterkowych aparatów, fotografują okazjonalnie lub stawiają pierwsze kroki w świecie filmu. Model Videomate 438 to doskonały kompromis między wysokością (maksymalnie 153,5 cm), rozsądną wagą (1,23 kg), dużym udźwigiem (2 kg) i świetną ceną.
Jak wybrać statyw?
Wyższa cena wcale nie musi oznaczać lepszego statywu. Zanim zaczniesz rozglądać się za konkretnym modelem, najpierw odpowiedz sobie na kilka pytań.
- Jak często będziesz z niego korzystać?
Jeżeli potrzebujesz statywu do zastosowań okazjonalnych, lepiej kupić tańszy model. - Czy potrzebujesz dużego udźwigu?
Jeżeli wolisz mniejsze aparaty i nie korzystasz z długich obiektywów lub nie masz wielu akcesoriów do aparatów, najprawdopodobniej wystarczy Ci udźwig na poziomie mniej więcej dwóch kilogramów. - Jak wysoki powinien być mój statyw?
Głównym kryterium jest Twój wzrost. Niemniej jednak warto wybrać model, w przypadku którego nadmierne wysuwanie kolumny centralnej nie będzie konieczne. Prawie wszystkie nowoczesne aparaty mają odchylany wyświetlacz, dlatego równie dobrze możesz postawić na mniejszy i lżejszy statyw. - Jak ciężki jest dobry statyw?
Jeżeli nie kupujesz statywu z włókna węglowego (wykonanego z lekkich materiałów), cięższy model będzie stabilniejszy. Aluminiowy statyw o wystarczającej trwałości waży około 1,5 kg. - Głowica kulowa czy trzykierunkowa – którą wybrać?
To zależy od tego, co fotografujesz. Jeżeli poziom horyzontu jest kluczowy w Twojej fotografii i chcesz dopracować kompozycję swoich zdjęć, wybierz głowicę z funkcją panoramowania i przechylania (pan-and-tilt). Głowica kulowa to świetne rozwiązanie dla osób, które szybko chcą rozstawić sprzęt i zrobić zdjęcia.